vrijdag 2 oktober 2015

Maak van je huis een Thuis week 1

Van je huis een thuis maken, Herfst uitdaging! Week 1


Welkom bij de van je huis een thuis maken, Herfst uitdaging!

"Edith Shaeffer zegt:

Wij zijn ieder een omgeving voor de mensen waarmee wij wonen, de mensen met wie wij werken, de mensen met wie wij communiceren... onze gesprekken, houding, antwoorden of niet antwoorden, onaardig zijn of  begripvol, onze liefde of egoisme, geluk of saai, bezorgt zijn om anderen of zelfmedelijden- al deze aspecten maken een groot verschil voor de mensen die in onze omgeving wonen.

Enthousiasme en opwinding zijn aanstekelijk voor andere mensen: verwachting dat God kan ingrijpen op dit moment van de geschiedenis en jij kunt deze verwachting praktisch laten zien in gebed, dit tast de houding van andere mensen aan."

Heb jij wel eens overwogen dat jij een omgeving bent?

Wat voor omgeving ben jij?

Lig jij in bed met je kleren op een hoopje op de grond, zuchtend en zeurend over al het werk dat je allemaal moet doen in een dag of ben je juist vrolijk 's morgens, begroet jij je kinderen als ze aan tafel komen zitten voor hun ontbijt, bid je met ze als hun dag beginnen, en ruim je je ontbijt boel zonder mopperen op...

Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn...maar omdat wij Christen zijn- moeten wij Christus weerspiegelen in onze omgeving. En de enige mannier hoe wij Christus kunnen weerspiegelen en zijn vrede is door naar Hem te gaan en Hem hierom te vragen.

Zoek het.

Streef het na.

Het zal niet zo maar gebeuren.

"Hier is de uitdaging van deze week:
Koop een extra grote kaars en steek hem iedere dag aan.
Ik steek die van mij 's morgens aan maar jij kunt die van jou tijdens de avond maaltijd aansteken of op wat voor moment het voor jou het beste uitkomt... Ik zal mijn kaars in de keuken plaatsen- de centrale plek van ons huis.

Iedere keer als je de kaars ziet, zeg dan een klein gebedje voor vrede in jouw huis.

Filippenzen 4:6-7
"Maak u nergens zorgen over, maar bid voor alles. Vertel God al uw problemen en verlangens en vergeet vooral niet Hem te danken voor alles wat Hij doet.
Dan zult u de vrede van God ervaren, een vrede die ons menselijk besef te boven gaat en die de wacht houdt over uw hart en gedachten, omdat u in Christus Jezus bent."

Bidden brengt vrede.

Ik houd van de strepen die je op het tapijt kunt zien nadat je gestofzuigd hebt. Ik houd van het geluid van de afwasmachine die aan het einde van de dag aanstaat, dat luidt in dat het het einde van de dag is en dat de keuken schoon is en gesloten. Ik houd van warme handdoeken uit de droger. Ik houd van de mannier waarop het huis helemaal in een keer aan kant is net voor de gasten komen. En ik hou van een kaars die schittert in mijn keuken.

Ik geniet van deze dingetjes in het leven.

Maar...

Deze duren maar eventjes.

Al gauw komen de kinderen binnen hollen en zijn de mooi gestofzuigde streepje er niet meer. De afwasmachine zal al gauw klaar zijn en uitgeruimd moet worden- dat is niet zo leuk! De handdoeken zullen gauw genoeg koud en nat zijn. En hoogst waarschijnlijk ergens op de vloer liggen. Nadat de gasten weggegaan zijn, moet het huis weer opnieuw schoongemaakt moeten worden.

Zo gaat het leven maar door.

Maar mijn kaars.

Mijn kaars blijft maar branden. 's Morgens, 's middags en 's nachts dient hij mij. Hij schenkt mij een schitterent warm lichtje, een lekker geurtje, en een herinnering om voor vrede in mijn huis te bidden.

Ik herinner mij nog toen ik begon met het dagelijks aansteken van mijn kaars in onze keuken. De kinderen kwamen beneden voor het ontbijt en vroegen-

"Wie komt er vandaag mama?"

"Niemand, zei ik."

"Waarom staat er dan een kaars aan in de keuken?" Vroegen ze.

"Voor ons!"



Ik steek een kaars aan voor ons- om mijn familie te zegenen.

Laten wij ons huis meer als een warme knuffel laten voelen in plaats een koude schouder voor alle mensen die onder ons dak toevlucht vinden.

"Steek een kaars aan en begin te bidden over je huis iedere keer als je de flikkering van de kaars ziet. Bid voor vrede. Vrede met elkaar en vrede in je ziel."

Dank jullie allemaal voor jullie verantwoording. Ik waardeer het heel erg dat jullie met mij op deze reis meegaan!

Loop met de Koning,

Courtney Joseph


Vertaald door Suzanne France.

1 opmerking: